vineri, 17 octombrie 2014

Cum e mai bine: să creezi o afacere sau s-o cumperi?

    Foarte mulți oameni spun ca vor să-și deschidă propria afacere.  De cele mai multe ori,  conversația decurge în felul următor:
— Sharon, sunt atit de bucuroasa ca îmi deschid o afacere, spuse Susan.
În care ii răspunde:
— Minunat,  și de ce fel de afacere ești interesata? 
Fără sa exite,  Susan răspunde:
— Vreau o afacere care să-mi asigure mulți bani și pe care sa o poată conduce angajații mei, astfel incit sa am timp liber ca sa stau cu familia.  Și nu vrau sa cheltuiesc mult cu ea.

    În acest punct, îmi dau seama ca Susan nu este un adevărat întreprinzător su s-ar putea sa nici nu poată deveni asa ceva. Ea nu înțelege angajamentul necesar pentru a construi o afacere deja pusa la punct de vedere un întreprinzător de succes. Propozițiile ,, Nu vrau sa cheltuiesc mult cu ea" și ,, Vreau o afacere care să-mi asigure mulți bani"  îmi demonstrează ca ceea ce își dorește ea este sa achiziționeze o afacere deja pusa la punct de un întreprinzător de succes. Valoarea a fost deja creată de cel care vinde afacerea.  Vânzătorul are dreptul la compensații din parte lu Susan pentru valoarea creată. Ea va trebui sa plătească pentru acea valoare existenta. În acest caz, dacă Susan nu știe și nu este capabila sa dezvolte afacerea, sau nu se pricepe sa intre pe o piață noua, ea își cumpără o slujba, nu creaza o afacere.

    Este o mare diferență între a fi un întreprinzător câre creaza și construiește o afacere și unul câte cumpăra o afacere. În exemplul cu Susan, este evident ca ea vrea sa  ,,  cumpere" o afacere nu sa  ,,  creeze " una. Nu este nimik rău în a cumpăra o afacere. Totuși, CREAREA ei ii furnizează energia întreprinzătorului. Sa construiești o afacere  de la zero pina la punctul în care ai succes înseamnă să creezi o valoare apta de a reprezenta adevăratul scop al întreprinzătorului. Tocmai parte de CREAȚIE este acea care asigura funcționarea întregului mecanism și, uneori,  profituri maxime obținute din investiția făcută. Atunci cind cumperi creația altcuiva,  de regula acela,  și nu tu, prinde aripi. Bineînțeles,  asta nu înseamnă că achiziționarea unei afaceri existente este un lucru  ,, greșit ",  mai ales dacă contribui la ea cu un talent suplimentar sau o dezvolți,  ori afacerea achiziționată este doar un element al unui plan mai mare.

    De exemplu,  cumpărarea unei francize nu reprezinta  ,, ultima runda" pentru un întreprinzător adecvat.  O franciza poate fi un început — o sursa de educație pentru un întreprinzător —, dar,  de obicei, nu e suficient loc pentru antreprenoriat sau eforturi antreprenoriale. Atunci cind cineva ( francizatul) achiziționeaza o franciza, cumpăra dreptul de a folosi prestigiul și sistemele deja dezvoltate în legătură cu afacerea altcuiva ( aceea a francizorului) ,  iar, citiodata,  și dreptul de a participa la programe colective de marketing sau de achiziționare. Un avantaj al francizei este ca are o credibilitate imediata ( de exemplu,  pentru creditori) ,  deoarece sistemele sunt deja testate de francizor. ( Bineînțeles,  pentru ca franciza sa aibă succes,  francizatul trebuie sa depună eforturi considerabile.)
      Totuși, compabilitatea francizelor reprezinta unul dintre cei mai importanți factori care le fac viabile. De fapt,  francizorul trebuie sa controleze felul în care francizatul conduce afacerea,  căci altfel își va pierde drepturi valoroase. Deși unii francizori sunt de acord sa adopte sugestii din parte francizatilor,  ei sunt aceia care iau deciziile finale. Acest lucru lasă foarte puțin loc pentru creativitate din parte francizatului,  ceea ce poate fi, citiodata,  sufocant pentru spiritul sau de întreprinzător.
   Exista o ironie în faptul ca lucrurile care îl fac pe om deștept îl determina totodată sa fie mai puțin inteligent — asta înseamnă să înveți din propriile greșeli.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu